4 redenen waarom potentiële kandidaten de sollicitatie niet afronden (en bijbehorende tips!)

Komt het je bekend voor dat je minder reactie op een vacature krijgt dan verwacht? Dat kan aan verschillende dingen liggen. Wij hebben de vier meest voorkomende opgesomd en geven verschillende tips om dit in de toekomst te voorkomen!

🕔 5 min leestijd

Misschien komt het je wel bekend voor. Je hebt een vacature geplaatst en je hoopt dat er een hoop potentiële kandidaten op zullen reageren. Maar als je na een week kijkt, zie je slechts een handjevol reacties, waarvan het merendeel niet aan de eisen voldoet… Waar ligt dit aan? Het kan zijn dat de functieomschrijving niet helemaal duidelijk is, of dat de website niet goed op mobiel werkt. Misschien is de gehele sollicitatieprocedure gewoon te lang? Wat de reden ook is: des te minder mensen er op de vacature reageren, des te minder kans om de perfecte match te vinden.
 
Wij hebben hieronder de 4 meest voorkomende redenen opgesomd, waarom werkzoekenden de sollicitatieprocedure niet afronden.

Nog steeds te veel jargon

 
Je hebt het vast wel vaker gehoord: gebruik geen jargon in de vacaturetekst. Toch kijken we ervan op hoe vaak dit nog wel toegepast wordt. Jargon is voor veel sollicitanten niet duidelijk en schrikt daardoor af. Ze willen graag in normale taal weten wat de naam van de functie is en wat dit precies inhoudt. Voorkom dus termen die intern misschien gangbaar zijn, maar die de sollicitant niet kent (en hier tevens nooit op zal zoeken, waardoor de vacature niet opvalt!). Probeer daarom ook niet op te vallen met grappig bedoelde functienamen, zoals ‘Chief Chat Officer’. ‘Manager webcare-afdeling’ is een stuk duidelijker.
 
Laat de opsmuk dus weg. Zorg dat de vacaturetekst duidelijk is, dat de bedrijfscultuur duidelijk zichtbaar is en dat de sollicitant een beeld krijgt van het team waarin hij/zij komt te werken.

De vacatures zijn niet mobielvriendelijk

 
Indeed heeft een onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat zo’n 65% van alle zoekopdrachten in Nederland via mobiele apparaten verloopt. Het is dus essentieel dat het sollicitatieproces zowel op desktop als op mobiel soepel verloopt. Wat zijn de dingen die er mis kunnen gaan op mobiel? Om te beginnen werken pop-up-menu’s en niet-standaard lettertypes vaak niet. Als de website waarop de sollicitatie verstuurd kan worden niet mobiel-vriendelijk is, wordt dit een erg lastige opgave met veel gezoom en gescroll. Een absolute no-go! Ten slotte lijken lange sollicitatieprocessen op mobiel nóg langer te duren. Zorg er dus voor dat het gehele proces mobielvriendelijk is, van de lengte van de vacaturetekst tot aan het indienen van de sollicitatie.

Sollicitatie versus kruisverhoor

 
In sommige sollicitatieprocedures zijn zo veel vragen opgenomen, dat het eerder op een kruisverhoor lijkt dan een sollicitatie. Werkgevers hopen de sollicitatie hiermee ‘formeler’ te maken, maar de sollicitanten ervaren dit enkel als vervelend, waardoor de kans groot is dat ze de procedure niet af zullen ronden. Hierdoor kunnen zeer potentiële kandidaten verloren gaan! Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij sollicitatieprocessen met 20 vragen, 40% van de kandidaten afhaakt. En dat percentage gaat alleen maar verder omhoog naarmate er meer vragen worden toegevoegd. Bepaal dus welke informatie essentieel is voor de eerste selectie en breng het aantal vragen hiermee tot het minimum dat je nodig hebt. Vragen over details bewaar je voor latere ronden in het sollicitatieproces.

Omslachtige sollicitatieprocedure

 
Sommige sollicitatieprocedures zijn zo omslachtig, dat ook hierdoor potentiële kandidaten af zullen haken. Bijvoorbeeld het uploaden van je cv en naderhand ook nog dezelfde informatie apart invoeren. Of van de vacaturesite naar de website van het bedrijf worden doorgestuurd en vervolgens nog naar de aparte carrièresite die bij de betreffende vacature hoort. Onthoud: met elke extra stap wordt de kans groter dat deze kandidaat de handdoek in de ring gooit. Ook hier geldt: probeer zelf eens hoe je het gehele proces ervaart. Hierdoor loop je vast en zeker tegen een aantal pijnpunten aan die vaak makkelijk op te lossen zijn. Een mooi uitgangspunt is een sollicitatieproces van 5 minuten (en minder is altijd beter!).

Conclusie

 
Als je de bovenstaande punten onder de loep neemt en verbetert, zul je ongetwijfeld effect in de reacties op uw vacatures gaan zien. Door het gehele proces te optimaliseren krijgt u niet alleen meer kandidaten om tussen te kiezen, maar krijgen de kandidaten ook een positieve eerste indruk van uw bedrijf. En hoe beter deze eerste indruk, hoe groter de kans dat ze die met anderen willen delen, zelfs als ze de baan uiteindelijk niet krijgen. Wacht dus niet langer en kijk hoe u uw sollicitatieproces kunt verbeteren!

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen?

Bij JAMwerkt weten wij hoe moeilijk het kan zijn om de juiste vacaturetekst te schrijven en hier vervolgens ook de juiste doelgroep mee aan te spreken. Wij zijn al sinds 2012 dagelijks bezig met dit soort werkzaamheden en hebben hier daarom al veel ervaring in opgedaan. Bovendien hebben wij een netwerk van meer dan 2.500 jongeren waardoor we misschien al wel beschikken over de kandidaat naar wie u op zoek bent! Door hier geheel vrijblijvend een bedrijfsprofiel aan te maken kunt u een kijkje nemen in onze talentenbank en zullen wij er alles aan doen om samen met u de geschikte persoon te vinden. 

Ik wil een gratis bedrijfsprofiel

Share deze pagina: