Hoe groot of klein je onderneming ook is, je komt niet meer onder de invloed van social media uit. Zeker wanneer je een jongere doelgroep hebt, is het onmogelijk deze te bereiken zonder het gebruik van social media. Facebook is en blijft hier de kartrekker in en met maar liefst 10,5 miljoen(!) Nederlandse gebruikers kom je niet onder de invloed van deze social media gigant uit.

Zelf al eens proberen te groeien via Facebook? Dan weet je waarschijnlijk ook dat dit vies tegen kan vallen. Om het platform niet te commercieel te maken heeft Facebook verschillende regels opgesteld. Maar ook al ken je deze regels van buiten, moet je als nog je doelgroep weten te prikkelen. Er zijn een aantal eenvoudige dingen die je gratis kan doen waardoor jij meer mensen zal weten te bereiken met je Facebook-bedrijfspagina.  Hieronder geven we je vijf tips om de groei van je pagina te stimuleren!

1. Zorg voor regelmaat
De gebruikers van Facebook vinden het fijn om de content die ze willen zien op vaste tijden terug te vinden op hun tijdlijn. Als bedrijf zijnde kan je hier eenvoudig op inspelen door te zorgen voor continuïteit in je berichten. De groei van je community zal niet met sneltreinvaart toenemen, maar hij zal groeien. Als je community ook nog actief wordt, zullen zij het werk voor je doen. Betekent dat dan dat je iedere avond om 19:00 achter je laptop moet kruipen om dat bericht te posten? Zeker niet, Facebook geeft je de mogelijkheid om vooruit te plannen zodat jij heel de week (of maand) geen omkijken meer hebt naar je social media.

2. Ga de interactie aan met je volgers
Een discussie onder een van je berichten kan het bereik van je bericht eenvoudig vertienvoudigen. Als je hier als bedrijf zijnde positief aan deel kan nemen laat jij je volgers zien dat je actief bezig bent op je pagina en dat je daadwerkelijk leest wat zij schrijven. Het is wel van belang dat je hier nauwkeurig mee om gaat. Een boze social media gebruiker kan zijn onvrede namelijk eenvoudig delen en je ongepaste reactie zal overal ter wereld terug gevonden worden.

3. Ben kritisch op de content die je plaatst
Als bedrijf zijnde wil je er zeker van zijn dat je waardevolle content produceert. Dit geld niet alleen op de website zelf, maar ook op Facebook. Door kwalitatief goede content te plaatsen verhoog je niet alleen de engagement maar ook de interactie met de volgers. Geef ze iets waar ze daadwerkelijk wat aan hebben en ze zullen je belonen door het met hun vrienden te delen. Zodra dat balletje gaat rollen, stromen de volgers vanzelf binnen.

4. Experimenteer met dagen en tijden
Hoewel verschillende websites beweren dat bijvoorbeeld 17:00 de beste tijd is om iets te posten, is het altijd beter om dit voor je zelf uit te zoeken. Ieder bedrijf heeft een andere doelgroep en deze doelgroep is niet op dezelfde tijden actief op social media. Bovendien proberen ook je concurrenten om op de ‘beste’ tijd te posten, waardoor jouw post kan verdwijnen tussen de posts van al je concurrenten. Test daarom eens een keer wat anders, zodra je de beste dag en tijdstip hebt gevonden, moet je hier wel regelmaat in aanbrengen.

5. Zorg voor goede visuals
Een post met een foto of video er in wordt over het algemeen 90% meer bekeken en motiveert de volger tot het ondernemen van actie. Goede foto’s en heldere filmpjes zijn daarom ook cruciaal om je Facebookpagina te laten groeien. Foto’s van internet afplukken en die op Facebook posten kan tegenwoordig niet meer. Zorg voor unieke plaatjes en laat je video eerst altijd even checken.

Naast een groter bereik en een betere zichtbaarheid, positioneer je jouw bedrijf door middel van social media ook als potentiële werkgever. Bouw autoriteit op door middel van interessante blogs of artikelen. Deel intern nieuws, zoals de lancering van een nieuw project, de goede resultaten die je afgelopen jaar hebt behaald of wanneer iemand al 10 jaar in dienst is. Social media is het gezicht van jouw bedrijf en trekt hiermee ook potentiële werknemers. Let hierbij ook goed op wat en hoe je content plaatst. Alles wat je online doet, weerspiegelt namelijk wie je bent als bedrijf. Plaats je bijvoorbeeld voornamelijk onderzoeksartikelen of lucratieve blogs? Gebruik je humor in je posts of ben je vooral zakelijk? De keuze die je hierin maakt trekt een groepje mensen heel erg aan en stoot een andere groep mensen juist weer af.

Mocht je je nog afvragen waarom Facebook goed is voor je zaak, moet je even na gaan hoe veel mensen je kan bereiken zonder dat je hier ook maar één euro aan uit geeft. Het kost wat tijd, maar zodra je pagina goed opgezet is kan het wel degelijk bijdragen aan de groei van je bedrijf. Bovendien krijg je veel te weten over je klanten. Je ontdekt welke zaken ze bekijken, hoe laat ze bereikbaar zijn en wat ze leuk vinden.

Mattis Legeland
Stagiair Marketing < TERUG

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.