Ben online vindbaar

De eerste stap is dat uw bedrijf goed vindbaar is via zoekmachines. Dat is best een technisch verhaal. Het gaat hierbij om de opbouw van de website, zoekwoorden, de juiste teksten. Uiteindelijk gaat het erom dat uw online teksten SEO-vriendelijk zijn. Als u hier niet zo in thuis bent, kunt u het beste de hulp van een specialist inroepen. Ook kan je eens kijken naar een online training, maar met één training zul je niet gelijk alles onder de knie krijgen. Een goede SEO-aanpak hoeft niet duur te zijn, maar het levert wel veel op.
 

Vertel uw verhaal

Succesvolle werving begint eigenlijk al voordat u een vacature online plaatst. Waar het de sollicitanten van vandaag allemaal om draait is het verhaal dat uw bedrijf vertelt. Dit zal terug moeten komen in alle communicatie uitingen die uw bedrijf heeft: de website, social media, de offline communicatie. Laat zien wat je doet en hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Des te beter het verhaal, des te langer het blijft hangen en hoe eerder het wordt doorverteld. Zorg bij het bedrijfsverhaal voor een aantrekkelijke mix tussen achtergrondinformatie, succesvolle projecten, reacties van klanten en interviews met medewerkers.
 

Versterk het netwerk samen met je medewerkers

Niet elk bedrijf heeft (of wil) een medewerker of zelfs een hele afdeling voor social media. Bedrijven kunnen ook succesvol zijn zonder! Jouw eigen medewerkers kunnen daar een krachtige bijdrage aan leveren door online te laten zien wie het bedrijf is en wat jullie doen. Wanneer jouw medewerkers regelmatig online zichtbaar zijn, bouwen ze mee aan het verhaal over het bedrijf. Hierdoor ontwikkelen zij hun eigen netwerk. Als ze dit netwerk willen openstellen wanneer jij nieuwe medewerkers nodig hebt, vergroot dat je bereik enorm!
 

Ontwikkel en onderhoud een band met je doelgroep

Het actief opbouwen en onderhouden van een netwerk vraagt om een proactieve houding en regelmatige aandacht. Dat wil niet zeggen dat je er 24/7 mee bezig moet zijn, maar wel dat je 24/7 vindbaar bent. Maar vergeet niet: mensen verwachten snel een antwoord terug, meestal binnen het uur. Als je je aan je beloftes houdt, regelmatig updates plaatst en reageert op reacties vanuit de doelgroep, zul je de band met de doelgroep blijven ontwikkelen en onderhouden.
 

Ga ook zelf proactief op zoek naar potentiële kandidaten

Zelf zoeken naar kandidaten op vacaturesites en social media is erg laagdrempelig, makkelijk en vaak zeer succesvol. Zo kunt u contact opnemen met mensen die actief op zoek zijn naar een baan, maar ook met mensen die interesse tonen in uw sector of vakgebied. Wellicht staan zij wel open voor een nieuwe uitdaging! Op LinkedIn kunnen zelfs met een gratis account ontzettend veel profielen gevonden en bekeken worden. Zo is de ideale kandidaat misschien maar een paar muisklikken van u verwijderd!
 

Maak gebruik van de juiste kanalen

Wanneer de vacaturetekst klaar ligt en je precies weet naar wie je op zoek bent, kan je gericht aan de slag. Dat begint met het verspreiden van de vacature op de website, op social media en naar je medewerkers. Ook kun je de vacature plaatsen op relevante vacaturesites, zoals Indeed of Jobbird. Ben je lid van een Facebook- of LinkedIngroep? Dan kan je ook binnen deze groepen de vacature gratis plaatsen. Een groter bereik is mogelijk, maar vaak tegen betaling. Bijvoorbeeld op Indeed, LinkedIn of Instagram (als de doelgroep jong is).

Uiteraard is de vacature één van de belangrijkste onderdelen van het recruitmentproces. Behoren jongeren, studenten en starters tot de doelgroep waarop u zich wilt richten, maar vindt u het lastig om een pakkende tekst te schrijven specifiek gericht op deze groep? Maak dan gratis gebruik van onze vacatureservice! Klik hieronder voor meer informatie.
JAM Vacatureservice < TERUG

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.