In de maand september gaan vele bedrijven ook weer op zoek naar jong talent ter versterking van de organisatie. September is dan ook de maand bij uitstek om op zoek te gaan naar een leuke startersfunctie of een tweede stap in je carrière! Vele bedrijven wachten namelijk met het uitzetten van vacatures tot na de zomervakantie. In september staan er dan ook aanzienlijk meer vacatures online dan in andere maanden. Volop keuze dus! Maar je zult niet de enige zijn, dus hoe val je op in deze sollicitatiestapel?! Daar helpen we je graag een handje bij. Hieronder vind je de belangrijkste tips waarmee jij als sollicitant kunt opvallen. 

Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw sollicitatie indruk maakt? 

1. Opbellen voordat je solliciteert 

Bel eerst naar het bedrijf op wanneer je de intentie hebt om te solliciteren en stel alvast enkele korte vragen over de functie. Op deze manier laat je namelijk al doorschemeren dat je niet zomaar solliciteert en dat je serieuze interesse hebt in deze baan. 
Enkele vragen die je zou kunnen stellen: 
  • Hoe ziet de afdeling eruit waar ik dan zou gaan werken? Hoeveel mensen werken er op deze afdeling?
  • Waarom staat de functie open? Is het ter uitbreiding van het huidige team of vervanging? 
  • Wat voor bedrijfscultuur is er? Wat voor sfeer hangt er? 

2. Maak een overzichtelijk en duidelijk CV 

Zorg voor een overzichtelijk en duidelijk CV, welke qua layout past bij de baan waarvoor je solliciteert. Solliciteer je voor een online marketing functie? Zorg er dan ook voor dat je CV er modern uitziet en een mooie layout heeft. 

Tips voor het opstellen van een duidelijk en overzichtelijk CV: 
  • Gebruik een leuke, zakelijke foto. 
  • Noteer 'Diploma behaald' achter de naam van de opleiding indien je je diploma behaald hebt.
  • Op een CV staat je laatste baan bovenaan, in omgekeerde chronologische volgorde dus.  
  • Noteer je werkzaamheden binnen een functie als 'bullet points'. Dat leest makkelijk. TIP: Belicht werkzaamheden die matchen met de functie extra!
  • Als je buitenlandse talen beheerst, dan is het erg waardevol wanneer je deze op je CV zet met daarachter het niveau (B2/C1 etc.)

3. Schrijf een pakkende brief die aansluit op de vacature 

Schrijf een pakkende brief waarin je jouw overeenkomsten met de vacature toelicht. 

Tips voor het opstellen van een goede brief:
  • Geef duidelijk aan op welke functie je solliciteert en waarom deze functie goed bij jou past.
  • Herinner de lezer even aan het gesprek dat je hen telefonisch al hebt gesproken en blik kort terug op dat gesprek. 
  • Geef aan waarom je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken. 
  • Belicht de overeenkomsten tussen de taken in het functieprofiel en je ervaring. 

Dat waren de belangrijkste tips die jou vast en zeker zullen helpen bij het vinden van dé perfecte baan
Uiteraard zijn wij ook bereid om je te helpen tijdens het sollicitatieproces.
Lijkt je dat wat? Stuur dan even een mailtje door te klikken op de onderstaande button:

Hulp tijdens het solliciteren? Klik hier 

< TERUG

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.