Arbeidsmarkttrends 2019

Van deze 5 arbeidsmarkttrends moet de werkgever zich bewust zijn in 2019!

1. De druk op de arbeidsmarkt blijft hoog

Dat de arbeidsmarkt onder druk staat wil zeggen dat het aanbod van banen te hoog is en dat er te weinig vraag naar banen is. In Nederland zijn er bijvoorbeeld voor iedere aangeboden betaalde functie slechts 1,6 personen beschikbaar. Dit is niet gek als je nagaat dat er in de afgelopen vier jaar maar liefst een half miljoen banen bij zijn gekomen en de vergrijzing ieder jaar toe blijft nemen.

2. Bedrijven hebben moeite met het vinden van het juiste personeel

Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt hebben bedrijven steeds meer moeite om het juiste personeel te vinden. Uit onderzoek van Robert Half blijkt dat 93% van de managers moeite heeft om iemand te vinden die binnen de vacature past.  Voor de werknemers en werkzoekenden betekent dit dat ze steeds meer macht krijgen, voor de werkgever betekent dit dat ze wat extra zullen moeten doen om aan het juiste personeel te komen. Duurt het te lang voordat je als werkgever reageert of is er iets dat de werknemer niet helemaal aanspreekt? Jammer dan, er zijn waarschijnlijk genoeg andere bedrijven die al wel hebben gereageerd op de sollicitatie van de werkzoekende.

3. De vraag naar freelancers en zzp’ers neemt toe

De krapte van de arbeidsmarkt zorgt er niet alleen voor dat de macht bij de werknemer komt te liggen, het zorgt er ook voor dat bedrijven steeds vaker de voorkeur geven aan freelance of zzp’ers. Bedrijven die hun geschikte kandidaat niet gevonden krijgen via werving kiezen voor een alternatief om de functie al dan niet tijdelijk in te vullen. De werkdruk kan door het gebruik van freelancers of zzp’ers toch relatief snel opgevangen worden. Nederland telt inmiddels ongeveer vijfhonderdduizend freelancers, hierin heeft de werkgever dus wel veel keuze.

4. Big data zorgt voor persoonlijke vacatures

Big data speelt natuurlijk al langer een rol in de wereld en kan daarom niet echt een trend genoemd worden. De manier waarop bedrijven hier steeds meer gebruik kunnen maken is echter wel nieuw. Voor de werving wordt het steeds belangrijker dat je weet waar de kandidaat vandaan komt en wat hij precies gedaan heeft. Met de krapte op de arbeidsmarkt is dit alleen maar belangrijker, je wil tenslotte niet dat je recruitmentbudget verspilt wordt. Big data kan hierbij helpen.
Zo is het mogelijk om met behulp van big data gepersonaliseerde advertenties te tonen. Op deze manier kunnen ook mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan bereikt worden, waardoor ze misschien wel bij een ander bedrijf weg te halen zijn.

5. Werkstudenten worden steeds populairder maar willen op een andere manier bereikt worden

Doordat bedrijven moeilijk aan geschikt personeel kunnen komen worden alternatieven steeds populairder. Werkstudenten inzetten is één van deze alternatieven. De studenten die ingezet worden zijn leergierig, hebben een hoge arbeidsproductiviteit én brengen een frisse blik op de organisatie. De studenten kunnen op hun beurt relevante ervaring op doen in hun werkveld en blijven later misschien wel hangen bij het bedrijf.
De recruitment van werkstudenten en starters moet op een andere manier gebeuren dan de traditionele manier van werving. Deze generatie is opgegroeid met alle gemakken van het internet en wil dan ook op deze manier gevonden worden. Als werkgever zal je je recruitment hier op aan moeten passen, sta er bijvoorbeeld niet van te kijken als een van deze jongeren je gewoon een appje stuurt.

Heeft u moeite met het vinden van tijdelijk of vast personeel? Wij helpen u bij het vinden van geschikt jong talent uit de regio! Klik hier voor meer informatie of maak direct een gratis bedrijfsprofiel aan.