De coronacrisis heeft de afgelopen maanden een hoop negatieve gevolgen met zich meegebracht. Arbeidsovereenkomsten worden niet verlengd, werknemers met een nulurencontract worden niet meer ingepland en als je dan op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging is de keuze beperkt. Maar ondanks deze ellende biedt de crisis voor sommigen van ons ook tijd om na te denken en ontstaan er kansen die anders nooit op hun pad terecht waren gekomen.

Zo ook voor Marli Dirven (24 jaar). Vlak voor de pandemie uitbrak werd haar contract bij een videoproductiebedrijf niet verlengd. Zodoende kwam ze tijdens de intelligente lockdown thuis te zitten. ‘Dat was wel een zware periode: van een druk leven naar niets. Ik ben wel vanaf het begin meteen gaan solliciteren, want ik wilde zo snel mogelijk weer aan de slag. Maar ik merkte al snel dat dat nog niet zo makkelijk zou gaan worden. Steeds meer bedrijven trokken hun vacatures in en als ik een week na een sollicitatie belde of ze mijn mail hadden ontvangen, werd me vaak verteld dat de vacature tijdelijk on hold stond.’

 

'Ik wilde zo snel mogelijk weer aan de slag, maar ik merkte al snel dat dat nog niet zo makkelijk zou gaan worden'


De eerste weken na haar ontslag had Marli nog steeds haar zinnen gezet op een baan in de media-industrie. ‘Daarvoor had ik gestudeerd en daar lag mijn passie. Maar ik merkte al snel dat dat er voor nu even niet inzat.’ Toch zette ze nog een paar weken door, hopend op een wonder. ‘Ik vond het heel lastig om de mediabranche los te laten. Maar ik wist dat als ik dat niet zou doen, ik niet verder zou komen.’ Zodoende is Marli gaan kijken naar wat wél mogelijk was. Ze wilde sowieso iets gaan doen met haar organisatieskills. Daarnaast was ze op zoek naar wat meer ritme en vastigheid. ‘In de media-industrie is veel ad hoc: als ik ’s ochtends om 7:00 uur werd gebeld dat iemand had gecanceld, was ik tijdens mijn ontbijt al een nieuwe dagindeling aan het maken.’ Ook wilde ze graag weer aan de slag in een gezellig en jong team. Met deze inzichten is Marli opnieuw aan haar zoektocht begonnen.

Eenmaal de mediabranche losgelaten, ontstonden er ook meer mogelijkheden. Al snel stuitte ze op een plannersfunctie via het online werkplatform JAMwerkt. De vacature sprak haar aan en bevatte alle elementen waar ze naar op zoek was in een baan. Bij de branche moest ze wel even slikken, want ‘glasvezel klinkt nou niet heel sexy’. Toch besloot ze de gok te wagen en verstuurde ze haar motivatiebrief. Niet lang daarna werd een kennismakingsgesprek ingepland. Online natuurlijk. ‘Wat ik zo fijn vond aan het gesprek met JAMwerkt, is dat ze niet alleen keken naar wat ik had gedaan op het gebied van werk en studie, maar juist ook naar mijn wensen en kwaliteiten. Mijn cv was niet het meest voor de hand liggend voor deze functie, maar ze zagen zeker de match met het betreffende bedrijf.’ En niet alleen bij JAMwerkt, ook bij het betreffende bedrijf Spitters BV zagen ze potentie in Marli en zodoende tekende ze niet lang daarna haar contract.

Nu, drie maanden later, zit Marli nog steeds helemaal op haar plek. En haar baan in de glasvezelsector blijkt verrassend veel overeenkomsten te hebben met haar vorige baan in de mediabranche. ‘Net als mijn vorige baan moet ik goed om kunnen gaan met deadlines, snel kunnen schakelen en heb ik veel contact met klanten. Een jaar geleden waren dat opdrachtgevers van videoprojecten en nu particulieren die een glasvezelaansluiting krijgen. Ik merk dat ik nu heel veel heb aan mijn media- en communicatieachtergrond. En daarnaast: zonder glasvezel geen media!’

 

'Ik merk dat ik bij mijn nieuwe baan heel veel heb aan mijn media- en communicatieachtergrond'


Marli geeft wel eerlijk toe dat ze de switch spannend vond. ‘In het begin was ik nog best wel onzeker, maar Spitters BV heeft mij vanaf mijn eerste werkdag veel vertrouwen gegeven. Na een maand inwerken kreeg ik al de volledige verantwoordelijkheid over vier regio’s. Dat in combinatie met het enthousiasme vanuit het team, gaf mij steeds meer vertrouwen. Ook begon ik het langzaam oké te vinden om even tijdelijk niet meer in de mediabranche te werken.’

Marli is het levende bewijs van een kleine groep mensen die door de crisis het roer om durven te gooien. Ze is blij dat ze deze stap heeft durven zetten. ‘Ik heb in de afgelopen maanden al zo ontzettend veel geleerd. Niet alleen over de sector, maar ook over mezelf. Ik weet nu dat ik mezelf binnen deze branche verder kan gaan ontwikkelen en alles wat ik nu leer is mooi meegenomen voor in de toekomst.’ Tegen iedereen die momenteel in hetzelfde schuitje zit, wil Marli het volgende zeggen: ‘Probeer je te focussen op dingen die je leuk vond in je vorige baan en waar je goed in was en ga aan de hand daarvan op zoek. Geef jezelf geen label in welke branche je hoort, want dat kan je enorm beperken. Probeer er open in te staan en geef andere banen een kans. Alleen zo heb je op dit moment de mogelijkheid om er iets van te maken en er wellicht nog beter uit te komen.’

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.
Sluiten