Laatst vertelde mijn neefje van 17 thuis aan de keukentafel waarom hij geen Facebook gebruikt: "Dat gebruiken papa en mama ook. Ik wil gewoon niet dat ze alles van me weten."

Het lijkt zo simpel. Je hebt wat jonge bijbaankrachten nodig. Wat doe je? Juist! Je plaatst een vacature op je website. Logisch. En je deelt de link naar de vacature nog even snel op de Facebookpagina van je bedrijf. En nu maar wachten tot de sollicitaties binnenstromen. Helaas, geen sollicitanten. Alleen een moeder die haar zoon in de reacties tagt. Geen antwoord van zoonlief...

Als afgestudeerd communicatie-student zie ik nog te vaak dat bedrijven het op deze manier aanvliegen. ‘Social media = Facebook’, zo denken ze. Maar jongeren weten wel beter. Zij verplaatsen zich massaal naar Instagram, Snapchat en WhatsApp. Op WhatsApp bevinden jongeren van 15 tot 19 zich trouwens al jaren. Ook het grootste Nederlandse Social Media-onderzoek liet het dit jaar weer zien: Facebook verliest zwaar aan gebruikers. Vooral onder jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 19 zie je een drastische daling.



Bron: Newcom Social Media Onderzoek 2019

Dus, tijd om het anders aan te pakken! Of, anders aanpakken.. Natuurlijk is het niet verkeerd om je vacatures op Facebook te blijven delen. Maar zorg er ook voor dat je je met je bedrijf begeeft op de platformen waar je doelgroep zich bevindt. Op WhatsApp bijvoorbeeld; het meest gebruikte platform. Nu hoor ik je denken: ‘Maar ik kan toch helemaal geen advertenties plaatsen op WhatsApp?’ Klopt. Maar je kan het wel omdraaien. Dat doe je bijvoorbeeld door de drempel tot solliciteren en contact leggen via WhatsApp zo laag mogelijk te maken. Hieronder enkele tips:
 
  1. Zorg ervoor dat je via WhatsApp benaderbaar bent; zet bijvoorbeeld een klikbaar telefoonnummer in de vacature dat toegang geeft tot WhatsApp. En zorg ervoor dat iemand in de organisatie WhatsApp dagelijks checkt. Klinkt simpel, maar geloof me; veel bedrijven vergeten het.
  2. Geef woordelijk aan dat je via WhatsApp kan solliciteren; bijvoorbeeld door aan te geven dat iemand via WhatsApp zijn naam en contactgegevens mag opsturen. Zo maak je solliciteren mobiel-vriendelijk. Het overgrote deel van de jongeren zoekt hun bijbaan namelijk via de smartphone.
  3. Zorg dat de vervolgstap, na het lezen van de vacature, visueel goed zichtbaar is. Dit kun je doen door een actiebutton te maken met daarop de actie die de sollicitant moet uitvoeren.  Het liefst in een opvallende kleur. Denk bijvoorbeeld aan de actiebutton ‘Solliciteer direct’ of ‘Stel een vraag via WhatsApp’. Achter deze button hang je een contactformulier of een link naar een e-mailadres of telefoonnummer. Visuele onderdelen zijn noodzakelijk om de aandacht van jongeren te trekken en te behouden.
Kom je er niet uit of lukt het tóch niet om aan bijbaankrachten te komen? Dan mag je altijd Whatsappen op 06-39512214 wink

- Stijn van Son, Accountmanager Meierijstad en Uden

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.