Over het algemeen kampen mensen met een kantoorbaan meer met overgewicht dan mensen die actief werken in de buitenlucht. Dat klinkt logisch, maar toch valt het aantal calorieën dat je met een dag op kantoor werken verband nog niet tegen. Het bedrijf Shake That Weight heeft hier onderzoek naar gedaan en kwam met een verrassend hoog aantal calorieën per uur: maar liefst 102! Bij een kantoorbaan van 9 tot 5 zijn dit maar liefst 816 calorieën. Bij dit onderzoek zijn ze uitgegaan van een persoon met een gewicht van 70kg.

Toch staat kantoorwerk bij veel lijstjes zoals ‘banen waar je de minste calorieën verbrandt’ op nummer één. Om er toch voor te zorgen dat je meer calorieën verbrandt tijdens het werken, kan je verschillende dingen doen. Eén van de belangrijkste hiervan is je bureaustoel aan de kant zetten en voortaan in ieder geval een paar uur staand werken.
Door zittend werk te verrichten zorg je er voor dat calorieën zich makkelijker omzetten in vetreserves. Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Ten eerste sturen je hersenen geen activiteiten meer door naar je benen. Hierdoor zit je stil en daalt je hartslag en hiermee de stofwisseling. Als resultaat verlaagt het aantal calorieën dat je per minuut verbrand. Ten tweede dalen de vet verbrandende enzymen in je lichaam met 90% en stijgt het vetgehalte in bloed met 50%. Meer vet in je bloed zorgt voor een verhoogde opslag ervan. Na twee uur zitten daalt ook het cholesterolgehalte in je bloed met zo’n 20%.

Bovendien pompt je hart je bloed ongeveer 10 keer zo snel rond als je staat. Afhankelijk van je gewicht verbrand je ieder uur ongeveer 50 extra calorieën. Door slechts drie of vier uur staand te werken verbrand je al zo’n 150 tot 200 calorieën extra tijdens werktijd. Doordat je hart tot wel 10 keer zo veel bloed door je lichaam pompt verbrandt het lichaam niet alleen meer calorieën, het zorgt ook voor een effectievere bloedcirculatie. Je productiviteit kan hierdoor flink toenemen. Zo gaven 66% van de deelnemers aan een Amerikaanse studie in 2011 aan zich productiever te voelen wanneer ze staand werken!

Naast staand zitten zijn er ook verschillende andere kleine dingen die je tijdens het werk kan doen om de vetverbranding in je lichaam te stimuleren. Hieronder vind je er vijf:

1. Ruil mailtjes in voor een gesprek

Probeer wat minder te mailen en gewoon naar een collega toe te lopen. Zo maak je toch wat meters tijdens werktijd en heb je direct antwoord op je vraag. Twee vliegen in één klap! Is je collega net druk bezig met een telefoongesprek, loop dan over een paar minuten gewoon nog een keer langs.

2. Drink water

Frisdrank is zo’n beetje de grootste boosdoener bij kantoormedewerkers. Zorg er voor dat je ten alle tijden een kan water op je bureau hebt staan. Water drinken helpt het proces te versnellen om calorieën te verbranden en eerder een voldaan gevoel te hebben. Om het wat lekkerder (en gezonder) te maken kan je wat citroenschijfjes, muntblaadjes of komkommerschijfjes toevoegen.

3. Voorkom achter je bureau eten

Door achter je bureau te eten gaan je hersenen je bureau associëren met eten waardoor je telkens als je aan het werk gaat trek krijgt. Indien er op je werk geen kantine aanwezig is kan je gewoon buiten even een rondje gaan lopen en je boterhammen opeten. Zo pak je ook meteen wat lichaamsbeweging mee!

4. Haal wat vaker drinken voor je collega's

Alhoewel jij zelf nu voortaan een kan water op je bureau hebt staan, kan je natuurlijk wel eens een kopje koffie of thee drinken. Zorg er dan wel voor dat jij deze voor je collega’s haalt, zo pak je meteen weer wat lichaamsbeweging mee én zal je meer waardering krijgen van je collega’s.

5. Doe oefeningen achter je bureau

Er zijn verschillende oefeningen die je gewoon zittend achter je bureau kan doen. Hieronder vind je twee van deze oefeningen:

  • Til één been op: Door om en om een been op te tillen en deze gedurende 10 tot 15 seconde van de grond te houden spannen je been- en buikspieren zich aan. Zodra je klaar bent met je rechterbeen til je het linkerbeen op.
  • Krijg strakke billen op je bureaustoel: Trek je bilspieren aan. Je kan dit doen met korte tussenpozen van een aantal seconden. Een goede manier om dit te doen is inademen wanneer je ze intrekt en uitademen als je ze los laat.


Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.