Zo bind je Generatie Z aan je merk!

Heb jij je pijlen het komende jaar op Generatie Z gericht? Of probeer je deze generatie al een tijdje te bereiken, maar lijkt jouw merk nog niet helemaal bij deze doelgroep door te dringen? Na het lezen van dit artikel weet je hoe deze generatie denkt, werkt, waar ze precies naar op zoek zijn en hoe jij ze aan je merk kunt binden.

Generatie wat?
Eerst nog even kort wat er precies met Generatie Z, Digital Natives of de Mobiele Generatie wordt bedoeld. De jongeren die tot Gen Z behoren zijn allemaal geboren tussen 1996 en 2009. Ze zijn dus maximaal 23 jaar oud. Je moet begrijpen dat toen zij geboren werden het internet al bestond en dat ze op zijn gegroeid met een tablet of smartphone in hun handen. Ze weten zich als geen ander een weg door het world wide web te banen en vinden antwoord op al hun vragen.

Daar hoort bij dat Gen Z is opgegroeid in een tijd waarin een overload aan informatie naar consumenten werd afgevuurd. Van jongs af aan hebben zij geleerd om deze informatie te filteren. Hierdoor hebben ze een bijzondere radar ontwikkeld voor ´nepnieuws´. Voor Gen Z is daarom één ding van groot belang: zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Het gevolg van de crisis
Doe je dat én krijg je het voor elkaar om ze nu aan je merk te binden, dan blijven ze de rest van hun leven loyaal, want dat zijn ze! Wat betekent dat voor jou als merk? Zorg ervoor dat je authentiek en onderscheidend bent. Tot aan de crisis in 2008 was er sprake van massaconsumptie, aapten merken elkaar na en werden er producten ontwikkeld waarvan gedacht werd dat de consument hier behoefte aan had. Het resultaat: een supermarktschap met 13 soorten chocopasta, waarbij inhoud en verpakking bijna allemaal hetzelfde waren. De effecten: klimaatproblemen, een uitgeputte aarde en overconsumptie. Generatie Z is rond deze tijd ingestapt als consument, waardoor consuminderen en duurzaamheid voor hen geen marketingmiddel, maar een voorwaarde is. Merken moeten zich onderscheiden om bij deze doelgroep op te vallen. Daarom staan er vandaag de dag nog steeds 13 soorten chocopasta in het rek, maar zijn ze allemaal uniek: biologisch, minder vet, puur, melk, mix, met stukjes hazelnoot, etc.

Om bij Gen Z op te vallen moet je merk dus authentiek, geloofwaardig, betrouwbaar en onderscheidend zijn. Hierdoor koopt deze doelgroep jouw product en niet die van de concurrent. Hoe zorg je ervoor dat je merk opvalt? De volgende begrippen zijn de sleutel: echt, uniek, origineel, eerlijk, gepassioneerd, integer, expertise, visionair.

Van functioneel naar betekenisvol merk
Daarnaast raak je Gen Z door in te spelen op emotie. Communiceer niet met specificaties en de kwaliteit van jouw product of dienst, maar met emoties, waarden en behoeften. Deze bedenk je niet zomaar. Ze komen terug in alle facetten van je bedrijf en jouw bedrijf ademt dit. Daarna zet je ze pas op papier. Dit merkverhaal zorgt ervoor dat ze voor jou kiezen, in plaats van de goedkopere variant.

Dit allemaal sluit aan bij je transparantie. Wat vertel je wel en wat vertel je niet? Laat ik het even heel makkelijk maken: je vertelt alles! Geef toe dat je een fout hebt gemaakt en dat je het op dit moment aan het oplossen bent. Dat zorgt voor loyaliteit en het komt veel geloofwaardiger over dan dat consumenten achteraf moeten horen dat er een fout is gemaakt. Laat zien dat er mensen achter je merk zitten en mensen maken nou eenmaal fouten. Neem ze vervolgens mee in dit proces. Hierdoor zal de betrokkenheid groeien, omdat ze benieuwd zijn naar dit proces en het vervolg.

Gen Z is kritisch en maatschappelijk betrokken. Door deze bril kijken ze ook naar bedrijven. Dé manier om aandacht en loyaliteit van Generatie Z te verdienen, is om te veranderen van een functioneel merk (dit zijn we en dit doen we) naar een betekenisvol merk (hier staan we voor en dit willen we betekenen). Voor kleinere bedrijven is dit wat makkelijker: je bént het bedrijf of je zit dichter op de kern.

Krapte op de arbeidsmarkt en employer branding
Dit hangt allemaal nauw samen met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Ook wat betreft werk is Gen Z namelijk op zoek naar al het bovengenoemde. Met alleen een leuke vacature kom je er niet meer, inzetten op employer branding is dé manier om de aandacht te trekken van potentiële werknemers. En met alleen een inspirerend verhaal en een toffe campagne kom je er niet. Breng juist naar buiten wat er al is, gebaseerd op je merkwaarden, missie en cultuur. Als je huidige medewerkers dit ook uitdragen ontstaat er een eenheid, waardoor er een sterk werkgeversmerk ontstaat. Hierdoor creër je enthousiasme en worden je medewerkers je grootste ambassadeurs.

De grootte van de doelgroep Gen Z overstijgt momenteel die van de Millenials. Het is dus niet meer de vraag óf je je op deze doelgroep gaat richten, maar wanneer en hoe. Ik hoop je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven in deze jonge doelgroep, maar één ding is zeker: met minimaal zes uur online per dag is digital the way to go!