Natuurlijk solliciteert lang niet iedereen die jouw vacature voorbij ziet komen. Gelukkig ook niet zeg, anders zou je door de bomen het bos niet meer zien. Maar aan de andere kant is het ook niet fijn als er te weinig sollicitanten op je vacature afkomen. En waar ligt dat dan aan, vraag je jezelf vast wel eens af. Door het opstellen van een funnel kan je erachter komen waar sollicitanten precies uit de procedure stappen en wat je dus kan optimaliseren om meer sollicitaties te genereren.
 

Wat is een funnel?

Een funnel kan je zien als een trechtervorm, waarbij de bovenkant groter is dan de onderkant. Bovenin zijn álle mensen die jouw vacature voorbij hebben zien komen, bijvoorbeeld op Indeed en LinkedIn. Een aantal hiervan klikken door naar de vacaturepagina en weer een kleiner aantal solliciteert. Een funnel is dus eigenlijk het pad wat een sollicitant helemaal kan doorlopen, vanaf het moment dat diegene de campagne ziet tot aan de sollicitatie. Het is belangrijk om goed inzichtelijk te hebben welke stappen in de funnel ze moeten doorlopen, voordat je kan analyseren waar het eventueel mis gaat of beter kan.
 

Waar haken je sollicitanten af?

Nadat je de funnel hebt opgesteld, is het tijd om hem in te vullen. Zie hieronder een simpel voorbeeld hoe het zou kunnen:

Stap 1:
Op elk platform waar je je vacature uitzet, kan je meten hoeveel mensen de campagne uiteindelijk hebben gezien. Dit is het begin van jouw funnel! In het voorbeeld stellen we dat 1000 mensen de campagne tegen zijn gekomen op LinkedIn.

Stap 2:
De volgende stap is om te kijken hoe vaak er op de campagne is geklikt. Is dit cijfer lager dan je had verwacht? Dan moet je nog eens goed naar de campagne of vacaturetitel kijken. Spreekt de campagne wel voldoende aan? Is de titel duidelijk genoeg? Zit je überhaupt wel op het juiste platform? Je zou de vacature ook door middel van een AB-test onder de aandacht kunnen brengen, om te kijken welke titel, afbeelding of leus het beste presteert. Als je tevreden bent met de resultaten van stap 2, ga je door naar stap 3.

Stap 3:
Er hebben genoeg mensen doorgeklikt naar de vacature. Mooi! De campagne en vacaturetitel wekken dus interesse! In stap 3 is het interessant om te meten hoe lang mensen op de vacaturepagina blijven. Zijn ze binnen 10 seconden weer weg? Dan is de vacature misschien onoverzichtelijk, is het salaris te laag, spreekt de eerste zin niet aan óf komen ze misschien terecht op een verkeerde pagina! Probeer erachter te komen hoe het komt dat ze binnen 10 seconden weer wegklikken en pas de vacature hier op aan.

Om te meten hoeveel mensen er langer dan 10 seconden op de vacaturepagina blijven, heb je de hulp van Google Analytics nodig.Je kan een ‘doel’ instellen of via Google Tag Manager een ‘tag’ aanmaken om te meten wat je wilt weten.

Stap 4: 
In de laatste stap kijk je hoeveel sollicitaties je uiteindelijk hebt ontvangen. Worden alle stappen goed doorlopen, blijven ze lang genoeg op de pagina om de vacature te kunnen lezen, maar ontvang je toch erg weinig sollicitaties? Dan kan dat liggen aan de inhoud van de vacature. Misschien zijn de kandidaten toch op zoek naar iets anders of staat iets in de vacature ze niet aan. Misschien missen ze wel belangrijke informatie? Tijdens deze stap is het wel eens interessant om te vragen of één van je collega’s van een andere afdeling de vacature kritisch door wil lezen. Misschien is de vacature wel helemaal niet duidelijk genoeg geschreven! Blijf je vacature optimaliseren met als resultaat een goed geoliede funnel én voldoende sollicitanten!

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste sollicitanten? Wij kunnen je helpen! Bekijk hier al onze diensten of neem contact met ons op. < TERUG

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.
Sluiten