Martijn was nog maar 16 jaar toen hij samen met zijn broer en zus JAMwerkt oprichtte. Hoe heeft hij dat aangepakt? En wat maakt hem zo uniek?
 
Ikzelf, net startend, lerend, ondernemend, weet helaas niet alles. Dus een collega zoals Martijn is altijd fijn. Daar wilde ik natuurlijk meer van weten, dus ben ik op Martijn afgestapt met een aantal brandende vragen. En wat ik al had bedacht, wordt ook bevestigd. Op zeer jonge leeftijd is deze allesweter al begonnen, samen met zijn broer en zus, met de opstart van hun eigen bedrijf: JAMwerkt.
 
Hier begon het meteen interessant te worden, aangezien ik zelf ook al jong ben begonnen met een studie over management en ondernemerschap. Iets wat ik mezelf al snel oplegde, was dat ik vond dat ik over veel parate kennis en kunde moest beschikken. Een beetje jaloersmakend voor mij om een jonge ondernemer als Martijn zijn kennis zo uit zijn mouw te zien schudden.
 
Martijn blijkt een zeer enthousiaste ondernemer in hart en nieren te zijn. Zijn liefde voor het vak is al vroeg ontstaan, waardoor hij zijn sterke punten al snel kracht bij kon zetten. Martijn is een praktijkgerichte ondernemer, hij werkt graag coachend op de werkvloer en enthousiasmeert mensen. Dit doet hij bijvoorbeeld door tijdens de wekelijkse salesgesprekken opbouwende kritiek te geven, waardoor collega’s weer nieuwe inzichten krijgen.
 
Martijn heeft voor lange tijd zelf ervaring opgedaan in het werkveld en is daarna salesmanager geweest.  Nu bezet hij beide functies. Hierdoor kan hij als manager prettige gesprekken voeren, omdat ook de werknemers merken dat hij verstand van zaken heeft. Hij weet wat er speelt op de werkvloer!
 
Voor sommigen misschien even wennen en voor nieuwkomers misschien bijzonder: zo’n jonge ondernemer van 22 jaar! Maar als je eenmaal met hem aan het werk bent, merk je al snel dat hij erg professioneel is. In het begin was dat wel anders en was Martijn ook wel eens onzeker. Zijn leeftijd speelde hierin natuurlijk ook een rol. Nu, 6,5 jaar later, staat hij stevig in zijn schoenen, weet hij wat hij wil en weet hij hoe hij het aan moet pakken binnen zijn bedrijf.
 
De afgelopen jaren heeft hij veel ervaring opgedaan en het belangrijkste wat hij daaruit geleerd heeft, is dat je moet luisteren naar de klant en niet altijd alleen maar de positieve kanten van het verhaal hoeft te benoemen. Hij weet nu dat het beter is om niet direct over te komen als een recruiter die zijn target wil halen, maar eerder als een ondernemer die met passie een bedrijf of klant vooruit wil helpen. Op deze manier kun je bouwen aan een fijne relatie.
 
Nog een laatste wijze les die Martijn dagelijks wil meegeven aan zijn medewerkers: “Heb passie voor je vak, achterhaal wat de behoefte is van je klant en ga dan adviserend te werk.”

- Iris van den Nieuwenhof, Junior regiomanager Meierijstad.

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.