Voor scholieren en studenten ligt een leuke vakantiebaan deze zomer helaas niet voor het oprapen. En dat is vervelend, want omdat veel geplande vakanties, festivals en andere feestjes door het coronavirus in het water zijn gevallen, zouden ze maar wat graag aan de slag willen om geld bij te verdienen of gewoon bezig te kunnen blijven. Die behoefte naar een zomerbaan merken we bij het online werkplatform JAMwerkt ook. Waar in heel 2019 in totaal 238 jongeren zich hadden aangemeld voor vakantiewerk, staat die teller voor dit jaar nu al op 232. En dan is de zomervakantie in het zuiden nog niet eens officieel begonnen.

Helaas concurreren deze jongeren en studenten niet alleen tegen elkaar. ‘Ik merk dat veel mensen die tijdens de coronacrisis hun baan zijn verloren en nu al een tijdje thuis zitten, ook genoegen nemen met een wellicht lager gewaardeerde tijdelijke baan’, merkt Martijn Schippers op (mede-eigenaar JAMwerkt). ‘Daarnaast zijn er veel starters die rond deze tijd hun diploma ontvangen en op zoek gaan naar een baan. Zij schatten hun kans op een mooie startersfunctie momenteel kleiner in. Ze blijven nog wel op zoek, maar kloppen ondertussen ook aan voor tijdelijk werk als overbruggingsperiode’.

Maar ondanks de naweeën die de coronacrisis met zich meebrengt, zijn er in deze periode ook een aantal sectoren die hoogtij vieren en dus wél staan te springen om vakantiekrachten. ‘Ik merk hiervan een zekere trend in de ‘buitensector’, zoals hoveniersbedrijven’, vertelt Schippers. ‘Door het weer van de afgelopen tijd (veel zon en regen) is er veel onderhoud nodig en kunnen ze genoeg handjes gebruiken om alles er weer picobello uit te laten zien. Daarnaast durven veel mensen nog geen vakanties te boeken, waardoor ze gedwongen worden om vakantie in hun achtertuin te vieren en deze graag wat aantrekkelijker willen maken. Dit resulteert in een piek voor bijvoorbeeld bouwmarkten, verandabouwers, webshops, de zwembadbranche, diverse toeleveranciers en logistieke bedrijven. Hier liggen dan ook zeker mooie kansen voor vakantiekrachten.’

Ondanks de klap die de uitzendbranche de afgelopen tijd te verduren heeft gehad, houdt Martijn goede hoop. ‘Naast dat veel sectoren weer aan beginnen te trekken, merk ik dat bedrijven meer dan voorheen op zoek zijn naar die flexibele schil rondom hun vaste werknemers. En daarmee bedoel ik een pool van uitzendkrachten die klaarstaan om ‘piek en ziek’ op te vangen. De kans op een tweede golf is namelijk nog steeds niet uitgesloten, waardoor het aannemen van personeel momenteel erg risicovol is. Het inhuren van uitzendkrachten is hiervoor een ideale oplossing, omdat bedrijven zonder problemen kunnen op- en afschalen en geen transitievergoeding hoeven te betalen wanneer ze op uitzendbasis flexibele krachten inhuren.’ < TERUG

JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.
Sluiten