Tegenwoordig is online dé plek waar uw potentiële nieuwe werknemers te vinden zijn. Niets nieuws waarschijnlijk. Maar er zijn ontelbare bedrijven die online op zoek zijn naar nieuw personeel, dus hoe valt uw bedrijf op tussen de rest? En hoe komt u bij precies die kandidaten terecht waar u naar op zoek bent?
 
In deze tweede blog leert u hoe u uw bedrijf online beter zichtbaar kunt maken om nieuw en kwalitatief personeel aan te trekken. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan hoe we de juiste kandidaten kunnen bereiken, maar andersom ook hoe we onze doelgroep juist naar ons kunnen leiden. Deze expertise willen wij graag met u delen om u te helpen bij het zoeken naar geschikt personeel! Hierbij zal elke maand een andere tip met u worden gedeeld.
 

8 tips voor het opstellen van een goede vacature

1. Een goede vacaturetitel is het halve werk
De functietitel van je vacature is een enorm belangrijke eerste stap bij het opstellen van een vacature. Wanneer de titel niet aanspreekt, zal men ook niet op de vacature klikken voor meer informatie. Tip: Voer de titel die u in gedachten heeft in bij Indeed.com of een andere vacaturesite. Op deze manier kun je nagaan of je een functietitel gebruikt waar op gezocht wordt. Trek daarnaast de aandacht van de potentiële kandidaat door een functietitel gedetailleerd en doelgroepgericht te maken. Dus niet alleen “Accountmanager”, maar “Accountmanager Finance (regio Eindhoven)”.

2. Vacaturetitel vaker terug laten komen in de vacaturetekst
Deze tip geldt zowel voor Google als Indeed, omdat beide zoekmachines eigenlijk op dezelfde manier werken, behalve dat Indeed specifiek gericht is op vacatures. Hoe vaker een woord terugkomt in de tekst, hoe meer deze tekst op die specifieke zoekterm als relevant wordt beschouwd en dus hoger wordt gerankt. Let er wel op dat dit woord niet té vaak wordt herhaald. In dat geval wordt je namelijk gestraft, waardoor je weer lager wordt gerankt. Wij raden aan om een belangrijk woord ongeveer 5 keer terug te laten komen in de tekst. Blijf er ten alle tijden voor zorgen dat de tekst lekker doorloopt en dat je niet geforceerd gaat schrijven, omdat een bepaalde zoekterm vaker genoemd moet worden.

3. Richt je op de juiste doelgroep
Door je in de vacature te richten op een bepaalde doelgroep, is de kans veel kleiner dat je reacties krijgt van kandidaten die buiten deze doelgroep vallen en dus ook minder interessant zijn voor uw organisatie. Hierdoor krijgt u minder, maar kwalitatief betere sollicitaties. Let tijdens het schrijven wel op dat u niet discrimineert. Het verwijzen naar een specifieke leeftijd of geslacht is verboden en kan zelfs gestraft worden met een boete. Zelfs de benamingen ‘junior’ en ‘senior’ kunnen als discriminatie worden beschouwd. De benamingen ‘juniorfunctie’ of ‘seniorfunctie’ mogen daarentegen wél gebruikt worden. Eigenlijk is het belangrijkste geheugensteuntje: kenmerken die iets zeggen over de potentiële sollicitant mag je in feite niet vermelden, kenmerken van de functie wel.

4. Probeer een goed beeld van uw organisatie te schetsen
Probeer hier kort uit te leggen wat het bedrijf doet, maar ga ook zeker in op de cultuur of werksfeer binnen het bedrijf. Dat vinden kandidaten namelijk belangrijk om te weten. Heeft het bedrijf iets unieks? Zoals een gave bar waar ze elke week een vrijmibo houden? Zet het erbij! Het gebruik van foto’s en video is hierbij erg belangrijk. Hierdoor krijgen de kandidaten een nog beter beeld bij het bedrijf dan alleen een stukje tekst met een omschrijving.

5. Millenials willen nieuwe dingen leren
In een onderzoek met bijna 4000 millenials (geboren tussen 1980 – 2000) is gekeken naar wat zij belangrijk vinden in een baan. Met stip op één kwam daar uit: nieuwe dingen leren. Deze doelgroep heeft liever de mogelijkheid tot het volgen van een cursus dan een telefoon van de zaak. Richt u zich op deze doelgroep? Leg in je vacatureteksten dan dus liever de nadruk op de mogelijkheden voor ontwikkeling, doorgroeien en begeleiding dan op materiële zaken.

6. Behoefte aan duidelijkheid
Millenials willen het liefst nieuwe dingen leren. Hiervoor moeten ze uit hun comfortzone stappen. Buiten deze comfortzone zijn ze vaak onzeker over hun capaciteiten, waardoor ze behoefte hebben aan duidelijkheid. Laat deze behoefte aan duidelijkheid ook terugkomen in de vacaturetekst. Wees eerlijk over het salaris dat ze gaan verdienen, schets een duidelijk beeld van de werkzaamheden en laat weten wat de mogelijkheden zijn binnen uw organisatie.

7. ‘Vrijheid’ wordt door Millenials en werkgevers anders geïnterpreteerd
Een lange tijd kwam het woord ‘vrijheid’ vaak terug in de vacatureteksten. Werkgevers verstaan onder dit woord echter iets anders dan Millenials. Door werkgevers werd het gezien als vrijheid in waar en wanneer je wilt werken, het zogenaamde “Nieuwe werken”. Hierbij mogen medewerkers zelf hun werktijden bepalen en of ze bijvoorbeeld vanuit huis willen werken. Het gaat niet meer om aanwezig zijn en uren maken, maar om de output die wordt geleverd. Uit onderzoek van Stephan Corporaal, die aan de Open Universiteit promoveerde op aantrekkelijk werkgeverschap voor jongeren, blijkt echter dat jongeren hier helemaal niet naar op zoek zijn. Voor hen heeft vrijheid meer te maken met vertrouwen van hun leidinggevende, duidelijkheid op het werk en zelf mogen bepalen in welke volgorde ze hun werkzaamheden inplannen.

8. Een perfecte vacature is… Kort en simpel, concreet en geloofwaardig, vertelt een verhaal, creërt positieve emoties en doet iets onverwachts. < TERUG

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.