Tips & Tricks voor het online werven van personeel #4

In deze reeks mini-blogs geven wij verschillende tips die u helpen bij het zoeken naar geschikt personeel. In deze vierde blog meer informatie over het beter vindbaar maken van uw website door middel van video.

tips voor online werven
🕔 5 min leestijd

Tegenwoordig is online dé plek waar uw potentiële nieuwe werknemers te vinden zijn. Niets nieuws waarschijnlijk. Maar er zijn ontelbare bedrijven die online op zoek zijn naar nieuw personeel, dus hoe valt uw bedrijf op tussen de rest? En hoe komt u bij precies die kandidaten terecht waar u naar op zoek bent?
 
In deze vierde blog leert u hoe u uw bedrijf online beter zichtbaar kunt maken om nieuw en kwalitatief personeel aan te trekken. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan hoe we de juiste kandidaten kunnen bereiken, maar andersom ook hoe we onze doelgroep juist naar ons kunnen leiden. Deze expertise willen wij graag met u delen om u te helpen bij het zoeken naar geschikt personeel! Hierbij zal elke maand een andere tip met u worden gedeeld.

VIDEOMARKETING

 
74% van het online traffic is video content;
65% van de mensen bekijkt meer dan 75% van een video;
Social video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd;
500 miljoen mensen bekijken elke dag video’s via Facebook.

 
Moeten we nog even door blijven gaan? Volgens mij is het punt dat we willen maken wel duidelijk. 2018 is het jaar van de videomarketing. Videomarketing kan verschillende doeleinden hebben. Zo kan een video worden gemaakt ter informatie over het bedrijf, waarin het kantoor in beeld komt, de mensen die er werken, de werkzaamheden, het product of dienst waar het allemaal om draait, enz. Een video kan ook puur als doel hebben om een bepaald product of dienst in de schijnwerpers te zetten en hiermee de verkoop een boost te geven. Ten slotte is videomarketing ook uitermate geschikt om online nieuw personeel te werven.
 
Het is al lang niet meer zo dat de sollicitant het bedrijf moet overtuigen van zijn kunnen. Natuurlijk komt dat tijdens het eerste kennismakingsgesprek zeker ter sprake, maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt is het als eerste de taak van de bedrijven om op te vallen tussen al het aanbod en daarmee kwalitatieve sollicitanten te boeien. Breng de sfeer van het bedrijf, de toekomstige collega’s en de werkzaamheden omtrent de functie in beeld. En hoe kun je dat beter doen dan met video?

Begin met het einde
Bepaal eerst het doel van de wervingsvideo en waar deze vervolgens geplaatst zal worden. Een video voor een vacature verkoopmedewerkster vereist een andere aanpak dan voor een vacature senior project manager. Ook zal de inhoud van een video op youtube gericht op jongeren er anders uitzien dan een video gericht op wo-afgestudeerden op LinkedIn. Is de doelgroep een stuk jonger, dan kan er ook nagedacht worden over het lanceren van een Instagram story campagne. Deze video’s zijn langwerpig en mogen bijvoorbeeld maar tien seconden duren.

Bedrijfscultuur als matchmaker
Gebruik daarnaast de bedrijfscultuur als matchmaker. Een van de belangrijkste voorwaarden van nieuw personeel is dat ze het goed kunnen vinden met het team, zich thuis voelen binnen het bedrijf en dat ze passen in de cultuur. Ze kunnen nog zoveel diploma’s en kennis op zak hebben, wanneer ze zich niet kunnen vinden in de cultuur van het bedrijf zullen ze uiteindelijk toch afscheid nemen. Laat de cultuur dus duidelijk terugkomen in de video als een soort eerste kennismaking. Laat de werkplekken zien, de lunch, de sfeer en houd het echt en authentiek. Geef het bedrijf ook een gezicht door verschillende medewerkers aan het woord te laten. Laat ze praten over wat ze leuk aan het werk vinden, hoe de sfeer onderling is of blik terug op een bedrijfuitje. Door je bedrijfscultuur duidelijk in je wervingsvideo terug te laten komen, spreek je talent aan die zich in die bedrijfscultuur herkent. Zo vergroot je ook de kans dat je mensen aantrekt met de juiste klik.

Aantrekken en afstoten
Probeer ten slotte zo specifiek mogelijk te zijn. Zorg ervoor dat door middel van de video mensen worden aangetrokken en afgestoten. Dat klink misschien gek, maar het is weldegelijk waar. Het belangrijkste is uiteindelijk dat de juiste mensen solliciteren en niet zoveel mogelijk mensen. Werving kost namelijk tijd. Als de kwaliteit van de sollicitaties door middel van een specifieke video omhoog gaat, wordt werven een stuk efficiënter en effectiever. Wees dus niet bang om bepaalde zaken te laten zien, die een hoop mensen misschien af zal schrikken.
 
Wilt u meer tips over het vergroten van uw online vindbaarheid voor nieuw personeel? Klik dan hier voor 10 tips voor het schrijven van de perfecte vacature of klik hier voor informatie over het aanmaken van een zeer handige werkenbij-website!

Share deze pagina: