Tips & Tricks voor het online werven van personeel #5

In deze reeks mini-blogs geven wij verschillende tips die u helpen bij het zoeken naar geschikt personeel. In deze vijfde blog meer informatie over het aantrekken van potentiële nieuwe medewerkers door een combinatie van social media, video en influencers.

🕔 5 min leestijd

Tegenwoordig is online dé plek waar uw potentiële nieuwe werknemers te vinden zijn. Niets nieuws waarschijnlijk. Maar er zijn ontelbare bedrijven die online op zoek zijn naar nieuw personeel, dus hoe valt uw bedrijf op tussen de rest? En hoe komt u bij precies die kandidaten terecht waar u naar op zoek bent?
 
In deze vijfde blog leert u hoe u uw bedrijf online beter zichtbaar kunt maken om nieuw en kwalitatief personeel aan te trekken. De afgelopen jaren hebben wij veel ervaring opgedaan hoe we de juiste kandidaten kunnen bereiken, maar andersom ook hoe we onze doelgroep juist naar ons kunnen leiden. Deze expertise willen wij graag met u delen om u te helpen bij het zoeken naar geschikt personeel! Hierbij zal elke maand een andere tip met u worden gedeeld.

SOCIAL MEDIA, VIDEO EN INFLUENCERS

 
In de vorige blog kon je lezen dat 2018 het jaar van de videomarketing is, een uitgelezen manier om potentiële werknemers te bereiken en een beeld te geven van het bedrijf, de mensen en de cultuur. Naast de corporate website en de werken-bij website is natuurlijk ook social media het perfecte platform om deze video’s online te verspreiden.
 
LinkedIn
LinkedIn is een werkgerelateerd platform waar serieus naar vacatures wordt gezocht en waar geschikte kandidaten laagdrempelig benaderd kunnen worden. Een perfect platform om door middel van een video, vacatures of andere content de aandacht te trekken van potentiële nieuwe werknemers. Ook kan door het regelmatig plaatsen van (zelfgeschreven) vakgerelateerde blogs thought leadership worden opgebouwd. Dat betekent dat je bedrijf door buitenstaanders wordt gezien als een leider in een specifiek vakgebied. Dit is vaak niet op korte termijn te realiseren, maar wanneer het bedrijf na verloop van tijd op deze manier bekeken wordt, zal dit ook zeker zijn vruchten afwerpen wat betreft sollicitaties. Want zeg nou zelf: jij werkt toch ook liever bij een bedrijf dat verstand van zaken heeft dan een bedrijf die dit niet heeft?
 
Facebook
Ook Facebook is een uitstekend medium om een bedrijfsvideo te delen, maar let op! Dit platform wordt op een andere manier gebruikt dan LinkedIn. Waar mensen naar LinkedIn gaan om artikelen en nieuws te lezen over hun vakgebied, gaan mensen naar Facebook om even te ontspannen en hun gedachten op nul te zetten. Houd de content op Facebook daarom simpel, snel en stom. En met stom bedoel ik niet echt stom, maar content waarbij je vooral niet te veel hoeft na te denken. Hierbij kan gedacht worden aan grappige video’s, leuke afbeeldingen of polls. Wij hebben het voor elkaar gekregen om binnen twee dagen 1 miljoen mensen te bereiken. Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Klik dan hier.
 
Instagram
Bent u juist op zoek naar een wat jongere doelgroep, zoals scholieren, studenten of starters? Dan is Instagram een zeer geschikt medium om deze doelgroep te bereiken. Instagram is de laatste tijd alleen maar meer aan het groeien en zal over niet al te lange tijd Facebook gaan inhalen. Dat komt mede door alle nieuwe features die ze onlangs hebben gelanceerd, zoals Instagram story en Instagram TV (IGTV). Met Instagram story’s kunnen foto’s en korte video’s (in de lengte!) worden gepubliceerd die 24 uur zichtbaar zijn. Je kan er ook voor kiezen om de foto of video wat langer te laten leven, door deze te promoten onder de gewenste doelgroep. Zo kun je tegen een laag bedrag en op een laagdrempelige manier potentiële kandidaten bereiken! Is de video langer dan 15 seconden? Probeer dan IGTV eens uit! Deze uitbreiding van Instagram is pas geleden gelanceerd, dus opvallen doet u zeker!
 
YouTube
YouTube is vandaag de dag, na Google, de grootste zoekmachine van het internet. Een gemiste kans om hier dus niet met uw bedrijf aanwezig te zijn! Hier kunnen alle video’s (van bedrijfsvideo’s tot vacaturevideo’s tot video’s van bedrijfsfeestjes- en uitreikingen) worden geplaatst. Ook kan je eens nadenken over een leuke reeks of serie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “Werken in de horeca: hoe tap ik het perfecte biertje? Welke wijn past bij welk gerecht? Of hoe draag ik een dienblad?” of "Werken via een modern uitzendbureau: 5 dagen, 5 verschillende banen." Hint: houd ons kanaal in de gaten ;) Deze video's kunnen natuurlijk uitstekend gedeeld worden over alle andere social media kanalen om het bereik te vergroten. Maar let dus op: de inhoud van de video en de doelgroep op social media moeten matchen!
 
Influencers
Influencers zijn op dit moment helemaal hot en happening en niet zonder reden. Influencers hebben een enorm bereik op social media en zijn daarom zeer interessant om ze jouw product of dienst te laten gebruiken en dit te laten delen met hun volgers. Onderzoek hiervoor eerst goed welke doelgroep je wilt bereiken en of het product of dienst aansluit bij het imago van de influencer. Wanneer dit allemaal goed op elkaar aansluit is de kans op succes zeer groot! Het draagt bij aan de naamsbekendheid, positieve reviews en zal direct tot een hogere omzet leiden. Nu nog een goede openingszin bedenken om die bekende influencer te strikken ;)

Heeft u moeite met het schrijven van vacatures en het bereiken van de juiste kandidaten? JAMwerkt kan dit proces voor u uit handen nemen. Wij zijn al jaren lang dag in dag uit bezig om de juiste kandidaten te zoeken voor bedrijven en hebben hier in die tijd veel over geleerd. Door dit proces van u uit handen te nemen heeft u meer tijd om te focussen op de aspecten in uw bedrijf die u belangrijk vindt. Door hier vrijblijvend een bedrijfsprofiel aan te maken kunnen we samen kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Maak een bedrijfsprofiel aan

Share deze pagina: