De zenuwen gieren door je lijf, je bent bang om iets verkeerds te zeggen en je hebt het idee dat al je collega’s meeluisteren. Herken je dit? Dan heb je waarschijnlijk last van telefoonangst!
 
De afgelopen jaren zijn we steeds minder gaan telefoneren. Contact met vrienden en familie onderhouden we via WhatsApp (in plaats van bellen), tandarts- en kappersafspraken maken we online (in plaats van bellen), restaurants boeken we via Couverts (in plaats van bellen), vakanties via Skyscanner (in plaats van bellen of een reisbureau bezoeken).
 
Mede hierdoor hebben een hoop mensen een soort spanning ontwikkeld om de telefoon te pakken en te bellen. Sommigen ervaren het zelfs als angst. Ze missen de lichaamstaal van degene aan de andere kant van de lijn, waardoor ze de situatie minder goed in kunnen schatten. Daarnaast ervaren sommige mensen tijds- en prestatiedruk. Alles moet tijdens een telefoongesprek in één keer goed uitgesproken worden, terwijl bij een appje je er nog eens goed over na kan denken en een zin een paar keer kan herschrijven. Soms voelen mensen zich opdringerig tegenover degene die ze willen bellen of ze hebben het gevoel dat iedereen meeluistert en oordeelt.
 
Het is extra vervelend als je voor je werk veel moet telefoneren. Dan zou het super fijn zijn als je van je telefoonangst of zou komen! Om jou daarbij te helpen hebben we 7 tips op een rijtje gezet:
 

1 - Weet waar je precies bang voor bent. Ben je bank om gebeld te worden? Ben je bang om iets van een ander gedaan te krijgen? Ben je bang dat je gaat stotteren? Of dat je het gesprek niet gaande kunt houden? Zodra je dit weet kun je veel gerichter je probleem aanpakken.

2 - Zorg ervoor dat je in een ruimte zit waarin je niet gestoord kan worden en waar niemand mee kan luisteren. Dat zal (zeker in het begin) een hele hoop spanning wegnemen.

3 - Bereid het telefoongesprek voor. Schrijf puntsgewijs op hoe je het gesprek gaat openen, waar je het over wilt hebben, wat je vragen zijn, waar je naar toe wilt werken en hoe je ten slotte afsluit. Dan kan je tijdens het telefoongesprek altijd even spieken.

4 - Kijk af bij anderen! Hoe neemt je collega de telefoon op, hoe maakt hij het gesprek wat persoonlijker of hoe reageert zij op een botte opmerking? Daar kun je veel van leren!

5 - Vraag altijd of je gelegen belt. Dat voorkomt vaak chagrijnige reacties en jij hoeft je niet meer schuldig te voelen!

6 - Doe het gewoon! Zet jezelf voor het blok. Als je het steeds maar uit blijft stellen, maak je het jezelf alleen maar lastiger.

7 - Denk eens kort na over wat het ergste is dat er kan gebeuren. Dat valt volgens mij best wel mee ;)

Deel deze pagina


JAMwerkt.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je automatisch akkoord met het plaatsen van Cookies.